2016. január 30., szombat

BEST OF 2015 - FILMEK

49-40

49. Motkány: Botrány az űrben
Én nagyon kedvelem a Jégkorszak-filmeket és mindent, ami hozzá tartozik, a sokak által gyenge eresztésnek tartott negyedik epizódot is élveztem. Viszont ezek a Motkány-rövidfilmek kezdenek nagyon fárasztóak és kevéssé kreatívak lenni. Örömmel nyugtáztam, hogy az ötödik részre visszahozzák Buck-ot, a harmadik epizód legjobb karakterét, aki - bízom benne -, több emlékezetes momentummal szolgál majd, mint amennyit Motkánynak köszönhettünk az űrben.
- 60%

48. Lakoma
Várható volt, hogy ennél a rövidfilmnél landol majd az Oscar-díj, nem is akarok vitába szállni az Akadémia döntésével. Annyit azért megjegyeznék, hogy a 2012-es szabálymódosítás tovább érezteti hatását. A leginkább befogadható, legnépszerűbb alkotás ismét viszi a díjat a fesztiválkedvencek elől az animációs rövideknél. Kár, de siránkozni sincs nagy értelme. A Lakoma teljesen korrekt, ötletes film, csak szerintem sajnálatos, hogy a jópofa és izgalmas kutyaszemszöget egy totál semmilyen (vagy inkább sablonos) szerelmi történethez igazították. Többet érdemelt volna ez az alapötlet.
- 60%

47. Jurassic World
Bevallom, én azt tippeltem, hogy bukni fog. Aztán most meg ott trónol 1,7 milliárd dollárnyi bevétellel minden idők 5 legnagyobb kasszasikere közt. A filmek útjai kifürkészhetetlenek. Colin Trevorrow beletrafált a közönség igényeibe, ehhez nem férhet kétség. Elegendő elemet hozott át az első részből, hogy 14 év után ismét a figyelem középpontjába állítsa a dínókat. És mi megint bekajáltuk. A park számos ponton reflektál saját nézőjére (a filmbelire és a moziban ülőre is) és bizony néha fájdalmas megállapítani, hogy mennyire nem változunk. A Jurassic World ezzel együtt nagyon színes, nagyon szagos, nagyon felszínes. Az egyetlen jelenet, amit magammal vittem belőle, az a motorozás a három kisebb dinoszaurusz társaságában. Az ilyen szcénák miatt döglött mindenki légy módjára a negyedik Jurassic eresztésre. Pedig Trevorrow csak annyit csinált, hogy kellő mennyiségű adrenalint, lehetséges mémet és akciót gyártott ahhoz, hogy mozija világsiker legyen. Jön is az ötödik, amit nem tudom, hogy moziban akarok-e nézni...
- 60% 

46. Világevők
Jó kis doksi ez, hiánypótló témával. Három dolgot állapítottam meg vele kapcsolatban. Az egyik, hogy szigorúan tilos éhesen nézni beülni rá. A másik, hogy rendkívül érdekes szubkultúrát tár elénk. Ők azok (a világevők), akik utaznak, esznek és írnak. Ételkritikus bloggerek, akiknek életcélja és hobbija, hogy a világ legjobb éttermeiben egyenek és ezért beutazzák a világot. A gasztronómia megszállott rajongói ők. A harmadik dolog, amit fontosnak tartok megjegyezni, hogy iszonyú hosszú a film. Ez a téma nem indokol két órát, 30 perccel kevesebb bőven elég lett volna. Fárasztó és önismétlő lesz a végére. A kevesebb néha több... az evéssel is így lehet.
- 60%

45. Jön Harold!
Az északi vígjátékokat sokan kedvelik és az az igazság, hogy ez sem fog csalódást okozni a rajongóknak. Annyi a problémám vele, hogy sokadszorra mondja fel ugyanazt a leckét, ami a skandináv komédiák sajátja, meglepetés egy szál sincs benne. A groteszk humor, a színészek pazar játéka és a minimálra vett, mégis maró társadalomkritika sem tudja hatásos filmmé tenni a Jön Haroldot. Ugyanis semmiféle katarzissal nem bír. Nem az első alkalom, hogy azt veszem észre hasonszőrű filmeknél, hogy annyira igyekeznek elkerülni a hatásvadász elemeket, hogy cserébe elfelejtenek bármiféle komoly hatást kifejteni a zárlatot tekintve. Erre is csak azt tudom mondani, kár érte.
- 60%  

44. A próféta
A történet vezérfonalát Roger Allers rendező viszi. Ennyi az egyetlen és igen komoly problémám. A társrendezőként beharangozott direktorok (Tomm Moore, a Brizzi testvérek, Bill Plymouth... ) csak 1-2 percnyi szerephez jutnak, amikor klipszerű alkotásaikkal tesznek bizonyságot vagy az étkek, vagy a tánc, vagy a mozgás, vagy a lélek, vagy valami más felemelő dolog szeretetéről. Kár, hogy pont a fővonal a legkevésbé izgalmas és kreatív. Ezernyi jó gondolat szegélyezi a próféta útját "a vesztőhelyig", de sokszor ezek csak szavak maradnak egy kellően erős kezű dirigens nélkül, aki valódi mélységet, súlyt adna az egész történetnek. Az animáció sokat emel a film élvezhetőségén. Ha másért nem, azért érdemes megnézni. Vagy ha nem akarsz másfél órát rászánni, hallgasd ezt rogyásig. Mint én.
- 65%

43. Szeméttelep
Komoly kérdés volt, Stephen Daldry filmográfiája milyen irányt vesz a Rém hangosan és irtó közel után. Visszatér-e az Órák típusú karakterközpontú adaptációk felé, avagy tovább halad a szélesebb tömegeket megszólító drámai/tragikus témák útján. A Szeméttelep (Trash) nagyon határozott választ hordoz. Az utóbbi. Filmjét sokan propagandának fogják értékelni, egyértelmű és talán művészembertől túlságosan is nyílt állásfoglalásnak a politikai bűnözés, a korrupció ellen. Nem véletlen a helyszín - Brazília. És nem véletlen a tematika sem - nyomornegyedek világa kontra gazdagok, szegények kontra rendőrök és politikusok. Annál jobban csodálkozom azon, hogy a magyarországi forgalmazó mindössze néhány héttel a hazai premier előtt "megfutamodott" és bejelentette, hogy mégsem vetítik itthon Daldry moziját. Mert mihez is kezdene a magyar ember egy ilyen filmmel, amiben politikusokat szapulnak és a rendőrséget vonják kérdőre, mindezt ráadásul - Stephen Daldrytól kifejezetten szokatlan - kereszténybarát és humanista retorikával. Egy Gettómilliomos és egy Isten városa van elrejtve ebben a filmben, csak fényévekre jár a nagy elődöktől. Minden tekintetben. Sőt, szerintem Daldry eddigi leggyengébb rendezése. A technikai megvalósítás és különösen a három főszereplő srác őszinte játéka azonban sok dologért kárpótol. 
- 65%

42. Taxi Teherán
Valószínűleg fele ennyit sem érne számomra ez a film, ha nem ismerném a háttérsztoriját. A rendező (Jafar Panahi) elméletileg háziőrizetben van Iránban és nem filmezhet. Mégis megoldotta, hogy egy komplett történetet elmeséljen nekünk, ami hol valósnak, hol megjátszottnak, hol mélyen emberinek, hol erőltetettnek hat, összességében mégis egyszerűen mesél hatalom és művész, politika és egyén viszonyáról. A világ persze leborult és máris adtak neki egy Arany Medvét, ami - még egyszer hangsúlyozom - Panahinak, filmográfiájának, művészetének és a művészet mellett való kiállásának szól.
- 65%

41. A single life
Nem tudok kibékülni az ilyen típusú filmekkel. Értem a zsenialitásukat, csak nekem kevés, hogy egyetlen remek ötletre felfűznek egy alig háromperces kisfilmet. Pedig ilyen volt hazánk fia a Maestro is, vagy a szintén Oscar-kedvencnek mondható Fresh Guacamole 2013-ból. Egy csattanó, egy geg vagy egy szellemes fordulat, ami elviszi a hátán az egész filmet. Persze, jól is van ez így, kellenek a hasonló szösszenetek. A single life esetében egy hanglemez okoz bonyodalmakat. Mindenféle értelemben. Vicces, szórakoztató pár perces ámokfutásnak lehetünk tanúi, miközben meg kell jegyeznem, a holland animáció továbbra is nagyon erős.
- 65%

40. 1989 - Határon
A műfajok keverése nagyon könnyen katyvaszt eredményezhetett volna. Így is bőven akad furcsaság ebben a "kreatív dokumentumfilm"-nek mondott alkotásban, de élvezhető marad. Hiteles képet fest a rendszerváltás Magyarországáról és közel hozza a politikai elit messzinek tűnő világát. Sok új információval szolgál, különösen a magamfajta ifjabb nemzedéknek. Ugyanakkor néhány dolgot egyszerűen nem értettem. Németh Miklós napjainkban, a kamerába nézve angolul meséli a huszonöt éve történteket, miközben a múlt szcénáiban magyar szinkronban Gyabronka József tolmácsolja őt az archív felvételeken, máshol pedig meghagyták az eredeti hangját. Ugyanez a helyzet a külföldi vezetők új hangjával, ráadásul az utószinkron néha elvonja a figyelmet, hiszen "leugrik a képről" az is, hogy most épp a német, vagy az orosz hang okozott problémákat. Értjük, hogy hozott anyagból dolgoztak a készítők, ráadásul valószínűleg nemzetközi piacra szánt produkcióról van szó, nem lehetett a narráció végig magyar, de akkor is lehetett volna sokkal egységesebb végeredményre törekedni. A megvalósítás tehát enyhén felemás, a kísérlet viszont több mint megsüvegelendő.
- 65%



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

OSCAR 2023 - A nyertesek listája

Legjobb film Nyugaton a helyzet változatlan Elvis Avatar: A víz útja Minden, mindenhol, mindenkor A Fabelman család Tár A sziget szellemei T...